Wednesday, 27 February 2013

[saya catat apa yang saya fikir]


NOTE-TO-SELF 

[credit]



1.sampai kmati pun, kita tak dapat puaskan hati semua org
2. kita tak boleh dpt smua bnda yg diminta, sbb kita hanya diberi apa yg diperlu
3. kita perlu tahu bukan semua orang mempunyai pemikiran yg sama dgn kita
4. dalam masa yg sama, kita perlu sedar bahawa, bukan semua pandangan kita diterima oleh semua org
5. sampai ke akhir hayat pn, kita tak dapat 100% meniru org, dan org pn xdpt 100% meniru kita 
6. jgn sesekali mengharap org membalas budi baik kita. check/audit balik keikhlasan kita dlm membuat kerja itu.
7. look at the process, not the product.
8. jangan buat kerja utk menunjuk-nunjuk. sbb nanti kita rasa x puas. sebabnya? kita tengah kalut utk puaskan hati org, smpai terlupa hak utk diri sendiri
9. jangan bagi benda yg kita tak suka pada org..kesian kot.. kalau nak bagi hadiah/sedekah, bagi sesuatu yang kita juga suka
10. janagn cepat membenci org hanya disebabkan SATU kesalahan yg mereka lakukan. Cuba tengok balik kabaikan-kebaikan yg depa dah buat
11. Senangkan diri untuk meminta maaf dan memaafkan orang. InsyaAllah hati sentiasa tenang.
12.  Kita hidup tak lama dalam dunia. Kita tak tahu bila hidup kita akan berakhir. Selalu minta diakhirkan dengan kematian yang baik (husnul khatimah).
13. Banyakkan belajar daripada alam
14. Banyakkan berfikir sebelum bertindak.
15. sentiasa bersyukur atas nikmat yang dipinjamkan
16. Sentiasa meletakkan diri dalam situasi seseorang. Wujudkan rasa empathy
17. Reflect on your actions everyday. *muhasabah*
18. tak pernah ada istilah 'terlambat' utk berubah
19. ini dapat dari post ustazah Fatimah syarha: “Mintalah fatwa dari hatimu. Kebaikan adalah apa yang mententeramkan jiwa dan hati. Dosa adalah apa-apa yang meresahkan jiwa dan meragukan hati, meskipun orang-orang memberi fatwa membenarkanmu.” (Hadis hasan riwayat Ahmad dan Ad-Darimi).
21. dalam kita memafkan kesalahan org, kita juga perlu memberi ruang dan peluang utk diri sendiri membaiki kesilapan. learning from the mistakes is really the best learning ever.
22. mengaku kekurangan diri. sebab benda itu adalah fakta. semua org diberi kelebihan dan kekurangan masing2. mungkin ada kelebihan kita yang boleh mencukupkan kekurangan org lain..dan sebaliknya
23. build the interest when doing your work and we will not find it as a burden
24. kita belajar dari diri sendiri dan juga daripada orang lain
25. kdg2 dlm hidup ni, kita tak perlu berkira sgt. Contohnya dalam membeli £1/£2 roti/cekelat kpd member. Bagi ja. Tak payah nak berkira sangat. Manat tau, itu boleh jadi saham kita untuk akhirat nanti? Dan boleh jadi jugak, rezeki yang kita dapat tu, bukanlah 100% hak kita. niat sedekah ja. (:
26. Mintak doa supaya diberi keberkatan ilmu dan waktu. Ilmu + Waktu



[Nottingham Berselawat 1]

Last two weeks.. [15/16 of February 2013]

Alhamdulillah I got a chance to join a program with the presence of Ustaz Don, Izzat Mahadi, Dato' Dr Afifi Al-Akiti and ODC.
This program was held for our Prophet's birthday - (12 Rabiul Awal)

Ustaz Don + Dato' Dr Afifi + MC

*NB: I just knew that Dato' Dr Afifi is the first Malays lecturer at University of Oxford. WOW!! This is so WOW!
**Betapa tak berpengatahuannya saya terhadap info yang hebat sebegini. Haih. Lost gila rasa!

Ustaz Don + Izzat Mahadi + ODC





Ustaz Don bercerita
ps: Saya dan rakan duduk di barisan wanita paling hadapan. hee. Alhamdulillah. Memang itu sebenarnya antara harapan bila mari majlis-majlis macam ni.
ps2: Abaikan kepala-kepala di hadapan itu. erk!


Some points that I would like to share are:

(1)- Ustaz ada bagi satu kisah: Kisah seorang budak, bermimpi yang mana ketika saat kematian ayahnya, dia nampak muka ayahnya bertukar menjadi hitam (Ustaz Don tidak menyatakan sebabnya). Jadi budak itu pun menangis. Tiba-tiba, dia ternampak ada seorang lelaki berjubah dan berserban putih datang. Baginda itu lah Nabi kita, Muhammad SAW. Baginda datang memberi syafaat kepada ayah itu. Serta merta bertukar wajah itu menjadi putih. Subhanallah. Kenapa baginda datang memebri syafaat? Kata Ustaz Don, sebab ayah budak tadi, selalu berselawat kepada baginda SAW.
*Let's stop for a while.. and....  اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّد

(2)- Kita berselawat ke atas Nabi SAW, ALLAH akan berselawat kepada kita sebanyak 10x. Selawat di sini bukan lah bermaksud yang sama seperti selawat kita pada Penghulu kita, Nabi SAW. Tapi, selawat dari ALLAH adalah pengampunan kepada hamba-hambaNYA. MasyaALLAH. Tengok, senang kan nak dapat pengampunan. Satu selawat = 10 pengampunan. Kalau dua selawat = 20 pengampunan. Kalau 30? 50? 100? 1000? WOW!

(3)- Baitul Maqdis-->> Merupakan bumi yang paling banyak dijejaki oleh Para Anbiya'. Sebab tu, bak kata Ustaz Don, orang-orang di sana (Baitul Maqdis yakni lah Palestine), sangat gembira dan bangga akan tempat mereka. Dan sebab itu jugak mereka takmau keluar dari bumi itu.

(4)- 'Sesungguhnya bagi setiap orang ada malaikat peronda'. Dalam Surah Fatir, ayat 1, diceritakan mengenai malaikat + tanggungjawabnya. Ada lagi kisah penceritaan malaikat dalam lain-lain Surah, seperti Surah Isra' (bercerita menegnai Isra' Mikraj),  dalam Surah Najmi (maaf tak sempat catch up ayat berapa. Mungkin lepas ni boleh cari)

(5)- Banyak amalan-amalan kebajikan/sunnah2 Rasulullah yang kita boleh amalkan. Ustaz Don cakap, 'kalau kita dapat buat 1/10 pun secara berterusan, Kira okey dah. Daripada kita berkejar-kejar nak cover 10/10, tapi akhirnya  it lasts temporarily. (*Hangat-hangat tahi ayam org kata kan?)

(6)- Sesiapa yang dalam majlis ilmu, ALLAH akan kurniakan rahmat, kasih sayang dan pengampunan. Sesiapa dalam majlis ilmu tak akan dipersia-siakan. Sesiapa dalam majlis ilmu, malaikat akan berdoa untuknya. WALAUPUN
-manusia itu tidak biasa hadirkan majlis ilmu (and that majlis ilmu is his@her first time),
- manusia itu banyak dosa,
- manusia tu datang untuk menunjuk2.
Hebat kan rahmat ALLAH? (=


*Ada lagi mesej yang nak disampaikan. Mungkin di lain entry. InsyaALLAH.. (:

[perkataan beracun seorang pelajar]

#I have taken this from my friend's page#


One of the people who I want to meet most in Malaysia (:




 1. 'Saya Tidak Tahu di Mana Nak Mula.'
 Ini masalah biasa. Jangan gelabah. Biasalah, kalau kita bingung dengan jumlah subjek yang banyak untuk di-pelajari. Mulakan dengan menyenaraikan semua perkara yang kita perlu tahu dan yang boleh dicari daripada sukatan pelajaran atau segala yang diberitahu oleh pensyarah. Bahagikan beban kerja pada beberapa bahagian yang boleh diurus. Belajar mengutamakan kerja yang utama dan jadualkan masa kita secara realistik. Displinkan diri dengan membiasakan diri kita selama beberapa minit tempoh antara kuliah untuk megulangkaji nota-nota kuliah. Elakkan menangguh kerja ke saat-saat akhir dan mula belajar seawal mungkin dengan tempoh minima empat jam sehari.

 2. 'Banyaknya Nak Belajar, dan Masanya Pula Sikit.'
 Bijak bertindak. Pastikan kita amalkan BTU (Baca awal, Tumpu, Ulangkaji) terhadap kuliah-kuliah kita. Buat helaian rumusan pengajian untuk semua subjek yang ada. Kerja ini boleh dipermudahkan dengan kumpulan belajar kita. Rumusan ini termasuklah nota kuliah, tutorial, pembelajaran berasaskan masalah dan kerja-kerja makmal yang perlu disaling-kaitkan. Kenalpasti topik-topik yang paling penting yang diberi penekanan oleh pensyarah dan bahagian-bahagian yang sukar difahami.

 3. 'Susahnya Subjek Ini, Saya Tak Faham Langsung!'
 Bersabarlah! Mempelajari ciptaan Tuhan yang paling tinggi sudah tentu tidak mudah. Tetapi percayalah pada pesanan saya, sebaik sahaja kita memperolehi ilmu pengetahuan, ia akan memberi kepuasan dalam hidup kita. Anggapnya sebagai suatu cabaran. Pendekatan yang baik ialah dengan berbincang dengan rakan- rakan lain dalam kelas. Kita akan rasa lega apabila diberitahu rakan-rakan lain juga mendapati subjek itu sukar. Beranikan diri buat temu janji dengan pensyarah untuk mendapatkan penjelasan bagi bahagian-bahagian yang sukar. Pensyarah sudah tentu amat suka untuk membantu. Secara peribadi saya berasa amat gembira apabila penuntut bertanya kepada saya. Satu perkara penting perlu diingati, bahawa lebih sukar sesuatu subjek itu, lebih berguna ianya untuk masa pratikal klinikal dan pengajian lanjutan lepas ijazah.

 4. 'Saya Baca, Saya Faham, Tetapi Saya Tak Boleh Ingat Langsung.'
 Berbincanglah. Kita akan ingat lebih baik bagi perkara-perkara yang dibincangkan secara mendalam. Hasil penyelidikan telah menunjukkan bahawa kita ingat 70% daripada apa yang kita bincangkan. Cuba kaitkannya dengan sesuatu yang bermakna kepada kita. Semasa berbincang, cuba kaitkan topik tersebut dengan contoh-contoh sendiri. Cuba salingkait subjek dengan apa yang kita pelajari sebelum ini.

 5. 'Agak-agaknya Saya Faham.'
 Jangan terlalu yakin. Uji diri sendiri dengan berbincang mengenai subjek tersebut. Bina soalan-soalan dengan rakan-rakan kita mengenai bahagian-bahagian penting dan uji sesama sendiri. Sentiasa ingat fakta yang ditekankan oleh pensyarah semasa dalam kuliah. Kaji hubungkait antara setiap topik. Cuba bina soalan-soalan peperiksaan kita sendiri untuk topik yang dibincangkan dan beri jawapan.

 6. 'Banyaknya Nak Kena Ingat.'
 Susun atur maklumat kita. Maklumat lebih mudah diingati jika dipersembahkan dalam bentuk rangka kerja yang tersusun supaya maklumat boleh diperolehi semula dengan cara yang sistematik. Ada banyak teknik yang dapat membantu kita menyusun atur maklumat baru.

 7. 'Baru Sebentar Tadi Saya Ingat.'
 Kaji semula. Selepas membaca satu bahagian kaji semula dan amalkan output learning iaitu mengeluarkan kembali fakta yang dipelajari. Cuba reka soalan mengenai bahagian tersebut dan jawab. Jika kita tidak boleh ingat lagi, baca semula pada tempat yang kita tidak ingat. Lebih banyak kita mengambil masa untuk belajar, lebih banyak yang boleh diingat. Walaupun kita boleh ingat kesemua fakta, kita masih perlu terus belajar kerana pembelajaran berterusan boleh menjadikan bahan yang dipelajari tidak mungkin dilupai. Dengan kata lain kita tidak mungkin terlebih belajar. Walau bagaimanapun, bagaimana kita mengatur dan menggabungkan maklumat baru amat penting daripada berapa lama kita mengambil masa untuk belajar. Bukan berapa lama kita belajar yang penting tetapi berapa banyak yang kita perolehi semasa sesi belajar itu lebih penting. Berapa banyak yang kita telah pelajari boleh dibuktikan daripada jumlah soalan yang boleh dijawab. Cuba sediakan soalan berbentuk esei dan jawab sendiri, kemudian cuba jawab soalan aneka pilihan untuk mengukuhkan apa yang telah dipelajari.

 8. 'Tapi Saya Suka Belajar Atas Katil Saya.'
 Ini tidak baik. Ambil berat terhadap pelajaran kita. Membaca buku untuk pengajian tidak sama dengan membaca buku cerita. Kita mesti belajar dengan kertas dan pen di tangan dan catat atau buat rajah untuk belajar secara aktif. Kita tidak boleh belajar sambil berbaring. Lagi pun, kita boleh ingat semula lebih baik bila situasi belajar sama seperti situasi semasa ujian. Lebih mirip antara suasana belajar dengan suasana ujian, maka lebih banyak bahan yang boleh diigati semasa ujian.

 9. 'Saya Belajar Lebih Baik Pada Saat-saat Akhir.'
 Ini tidak benar sama sekali. Ingatan bertambah apabila masa belajar meliputi tempoh masa yang panjang. Sudah pasti jika belajar pada saat akhir ada hormon yang boleh dirembeskan akibat tekanan yang membuat kita rasa tangkas, cergas dan bertenaga untuk belajar. Walau bagai-manapun kecergasan ini akan mengakibatkan kita mudah penat dan diserang gelabah terutama sekali apabila kita dapati terlalu banyak yang mesti dipelajari. Belajar di saat-saat akhir adalah sia-sia dan kesannya akan dirasai semasa peperiksaan. Saya pernah melihat rakan saya yang bersikap sedemikian akhirnya terpaksa mengulangi beberapa kertas dan akhirnya terpaksa mengulangi seluruh tahun akademik tersebut dan ada di antara mereka menamatkan pengajian mereka dua tahun lebih lewat daripada sepatutnya ber-banding dengan siswazah lain. Keadaan ini membuat mereka kecewa dan kurang keyakinan diri.

 10. 'Saya Akan Berjaga Sepanjang Malam Sehingga Saya Habis Belajar.'
 Keadaan ini kurang produktif. Perkara yang amat penting semasa ujian ialah berfikiran cergas. Elakkan keletihan minda. Rehat sebentar berulang kali semasa mentelaah. Sebelum ujian rehatkan minda kita. Adalah amat penting kita menjaga diri kita sebelum peperiksaan. Makan betul-betul, tidur cukup dan bersenam secukupnya dan berdoalah bersungguh-sungguh.



Tuesday, 19 February 2013

[al:Mukminun]

I love this surah.
The first eleven ayaah tell us the characteristics of an excellent believers.

قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُون
Successful indeed are the believers

الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ
Those who offer their Salat (prayers) with all solemnity and full submissiveness.

وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ
And those who turn away from Al-Laghw (dirty, false, evil vain talk, falsehood, and all that Allah has forbidden).

وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ
And those who pay the Zakat

وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ
And those who guard their chastity (i.e. private parts, from illegal sexual acts)

إِلَّا عَلَىٰ أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ
 Except from their wives or (the captives and slaves) that their right hands possess, for then, they are free from blame;

فَمَنِ ابْتَغَىٰ وَرَاءَ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْعَادُونَ
 But whoever seeks beyond that, then those are the transgressors;

وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ
Those who are faithfully true to their Amanat (all the duties which Allah has ordained, honesty, moral responsibility and trusts etc.) and to their covenants;

 وَالَّذِينَ هُمْ عَلَىٰ صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ
And those who strictly guard their (five compulsory congregational) Salawat (prayers) (at their fixed stated hours).

أُولَٰئِكَ هُمُ الْوَارِثُونَ
These are indeed the inheritors.

الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ
Who shall inherit the Firdaus (Paradise). They shall dwell therein forever.

Such beauty words from ALLAH. ^^


Thursday, 7 February 2013

[mengingati kematian]

Muhasabah terbaik adalah dengan mengingati kematian.
ALLAH ada menyebutnya dalam al-Quran
*tapi saya x ingat ayat mana*

Dan memang saya rasa betul sangat.
Sebab apa?
Haa..!!
Katakanlah kita tahu bila kita akan mati,
Contohnya lagi 2 minit satgi.
Apa kita buat lani?

Dok SMS? FB? TWITTER?
TULIS BLOG?
*okay. krek krek*

Tobat lahum
Mesti pi sembahyang taubat.
Baca al-Quran. Zikir semua..

Sebab tulah kan,
Saya rasa antara perkara yang boleh membantu kira mengelak berbuat perkara jahat adalah dengan mengingati kematian.
Dan dengan mengingati kematian jugak, Kita tak akan tertangguh untuk membuat amal kebajikan.

Rasulullah dalam hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah

"secerdas-cerdasnya manusia adalah yang terbanyak ingatannya kepada kematian serta yang terbanyak persiapannya untuk menghadapi kematian .mereka itulah benar-benar cerdas dan mereka akan pergi ke alam baka dengan membawa kemuliaan dunia serta akhirat"